قوانین رعایت حق تقدم در تقاطع ها | آیین نامه راهنمایی و رانندگی
آیین نامه

قوانین رعایت حق تقدم در تقاطع ها | آیین نامه راهنمایی و رانندگی

3 سال پیش 0

تقاطع ها از خطرناک ترین محدوده های تردد برای رانندگان هستند , در این پست به بررسی تمام نکات و قوانین عبور از تقاطع می پردازیم که حتما جزو سوالات امتحان آیین نامه شما نیز خواهد بود.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

به یاد داشته باشید نکات ذکر شده در این پست قوانین عبور از تقاطع می باشد اما شما همیشه وقتی به تقاطع نزدیک می شوید باید سرعت خودرو را کاهش دهید حتی اگر حق تقدم با شما باشد زیرا ممکن است راننده ای متخلف حق تقدم را رعایت نکرده و موجب آسیب رساندن به شما و مشکلات دیگر شود.

تقاطع

به طور کلی تقاطه ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

  • تقاطع هایی که دارای علائم کنترلی هستند (چراغ راهنما و تابلو راهنمایی و رانندگی و ...)
  • تقاطع های فاقد علائم کنترلی

تقاطع هایی که دارایی علائم کنترلی می باشند

اگر تقاطع دارای چراغ راهنما می باشد باید بر اساس چراغ راهنما عمل شود.

دقت داشته باشید حتی اگر چراغ سبز بود قبل از رسیدن به تقاطع سرعت خود را کاهش دهید , ابتدا به چپ و راست تقاطع نگاه کنید پس از اطمینان کامل از عدم وجود خطر از تقاطع عبور نمایید.

اگر تقاطع فاقد چراغ راهنما بود اما دارای تابلو رعایت حق تقدم بود ابتدا خودرو هایی که مسیر آنها فاقد تابلو مذکور می باشد عبور نموده سپس خودروهایی که در مسیر عبوری آنها تابلو رعایت حق تقدم وجود دارد عبور نمایند.

تابلو رعایت حق تقدم

اگر تقاطع دارای تابلو ایست بود خودرو هایی که در مسیر آنها تابلوی مذکور وجود دارد باید قبل از تقاطع توقف نموده و به سایر خودرو ها اجازه عبور دهند و سپس با رعایت احتیاط عبور نمایند.

تقاطع های فاقد علائم کنترلی

در یک چهارراه هم عرض (عرض خیابان های متقاطع برابر باشد) که فاقد علائم کنترلی باشد , شما باید به خودرویی که در سمت راست شماست اجازه عبور دهید , حتی اگر شما قصد گردش داشته باشید یا بخواهید به طور مستقیم به راه خود ادامه دهید.

در تقاطعی که وسایل نقلیه روبروی یکدیگر حرکت می کنند هرگاه وسیله ای بخواهد گردش به چپ کند حق تقدم با وسیله ای است که مستقیم و در مسیر مجاز عبور می نماید , در محل توقف کنار خیابان حق تقدم با وسیله ای است که ضمن حرکت به عقب مشغول توقف یا پارک کردن است.

حق تقدم ها در تقاطع ها (تقاطع فاقد علائم کنترلی)

  • اگر دو وسیله نقلیه که روبروی یکدیگر در حرکتند بخواهند با هم وارد خیابان مجاوری شوند حق تقدم با وسیله ای است که به سمت راست گردش می کند.
  • هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه به تقاطع هم عرض برسند , حق تقدم عبور با وسیله ای است که سمت راست وسیله نقلیه دیگر قرار دارد یعنی شما باید به خودرویی که سمت راست شما می باشد اجازه عبور دهید.
  • هنگام ورود به میدان حق تقدم با وسایل نقلیه ای است که در درون میدان در حال حرکت هستند.
  • در سه راه ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که به طور مستقیم و در سمت و مسیر مجاز حرکت میکند حتی اگر عرض خیابانی که مسیر آن است از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.

سوال آیین نامه تقاطع

در مثال بالا ابتدا خودرو امدادی حرکت می کند , خودرو زرد رنگ چون تابلو رعایت حق تقدم دارد صبر می کند تا خودرو های دیگر عبور کنند.

سپس خودرو نارنجی چون در مسیر مستقیم عبور می کند , بعد از آن خودرو سبز که قصد گردش به چپ را دارد حرکت می کند.

در آخر خودرو زرد حرکت می کند.

جواب : خودرو آتشنشانی – نارنجی – سبز – زرد

نکته : 

پس اگر در سمت راست خودرو تابلو رعایت حق تقدم وجود داشت باید به خودرو های سمت راست و چپ اجازه عبور دهد البته در این مثال خودرو امدادی استثنا است و باید زودتر از بقیه عبور کند , حالا در مسیری که تابلو رعایت حق تقدم وجود ندارد خودرو نارنجی و سبز را داریم که قبلتر توضیح دادیم اگر دو خودرو روبروی یکدیگر حرکت کنند و یکی قصد گردش به چپ را داشته باشد حق تقدم با خودرویی است که در مسیر مستقیم حرکت می کند پس خودرو نارنجی ابتدا عبور می کند و بعد خودرو سبز و در آخر خودرو زرد می تواند عبور کند.

پایان

منابع : tinyurl

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت